Projecten

Project Management

Bij het Managen van een Project komen er veel zaken samen.
Er moet een resultaat worden vastgesteld waaraan een team van medewerkers gaat werken. Door middel van een Stage/Gate methode met duidelijke milestones en gedefinieerde werkpakketten voor de project leden weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Rollen en verantwoordelijkheden moeten duidelijk zijn, risico’s en issues worden benoemd en opgelost.

Bij welke projecten kan ik u ondersteunen in Supply Chain, Proces Optimalisatie of ERP implementatie?

Voorraad Optimalisatie

Welke voorraadniveaus moeten worden aanhouden? Een belangrijke vraag die vele bedrijven bezighoudt. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen actieve voorraad en inactieve voorraad.

Actieve voorraad

Door rekening te houden met de gewenste service niveaus, de verwachte vraag en de gekende variabiliteit van deze vraag kunnen we de juiste bestelmethodes, bestelhoeveelheden en veiligheids- voorraden vaststellen.

Door integratie te zoeken met klanten en leveranciers kunnen er nog verdere optimalisaties gerealiseerd worden. Denk bijvoorbeeld aan het delen van verwachte vraag met grondstoffen leveranciers zodat doorlooptijden verkort kunnen worden. Met kortere doorlooptijden bent u flexibeler, loopt u minder risico en kunt u adequater op gewijzigde vraag reageren.

Inactieve voorraad

Bij juiste vaststelling van wat ‘inactieve voorraad’ betreft, zal hiervoor een andere aanpak gelden dan bij actieve voorraad. De focus hier ligt op het wegwerken van deze voorraden, maar nog belangrijker: ook op het voorkomen van deze voorraden.

De inbreng van key-personen in de organisatie leveren verder vaak mooie ideeën op voor de beste resultaten in bijvoorbeeld het verhogen van voorraad beschikbaarheid, het verlagen van kosten en de juiste inzet van werkkapitaal.

Integratie met Logistieke Dienstverleners

Veel bedrijven hebben hun logistieke activiteiten zoals opslag en transport uitbesteed aan derde partijen. Belangrijk is dan om de processen rondom deze integratie samen met uw partner uit te werken. Denk hierbij aan (EDI) uitwisseling van artikelgegevens, inbound en outbound leveringen, kwaliteitskenmerken en transport opdrachten. Soms worden er extra diensten Value Added Logistics (VAL) diensten geleverd.

Iedereen in de keten heeft hetzelfde doel, maar praat soms een andere taal. Door samen te zitten, processen integraal af te stemmen en ook te bepalen welke informatie er gedeeld wordt en op welk moment kunnen we gezamenlijk voordelen behalen. We krijgen op deze manier gestructureerd inzicht in de kosten die gemaakt worden, waar deze kosten ontstaan en hoe ze mogelijk verlaagd kunnen worden. Tevens zien we dat door het gestructureerd delen van de informatie in de keten de foutkans omlaag gaat en de efficiency omhoog.

Warehouse Management

De operatie in een warehouse of magazijn kan geoptimaliseerd worden doorintroductie van barcode scanning. Met de introductie van GS1 barcode labels bent u staat om real-time voorraadregis- tratie te doen bij goederen ontvangst, opslag, verzending en eventueel verbruik. Dit levert grote voordelen op voor het altijd inzichtelijk hebben van de voorraden, traceerbaarheid, capaciteits- benutting en efficiency.

ERP Implementatie

Bij een ERP implementatie komt veel kijken: We krijgen een nieuw systeem, nieuwe vastlegging van data en nieuwe werkwijzen.
Er wordt veel gevraagd van de medewerkers om deze grote verandering voor elkaar te krijgen. Door de medewerkers onderdeel te laten zijn in dit project, is de verandering voor een groot deel al geborgd in de organisatie.

Door het uitwerken van processen en werkinstructies en het geven van trainingen kunnen we de overige medewerkers gaan meenemen in dit traject.

Maar de grootste verandering zien we toch wel in andere zaken: ketendenken, gedisciplineerd werken en accuraatheid bij het vastleggen van (master) data zijn een MUST. Door aandacht te geven aan al deze onderdelen, wordt uw organisatie zo goed mogelijk voorbereid op de verandering die een nieuw ERP-systeem met zich meebrengt.

Uitbesteden van werkzaamheden

U heeft besloten om bepaalde activiteiten zoals productie of inpak uit te besteden. Redenen hiervoor kunnen zijn dat de derde partij specifieke capabilities heeft om deze toegevoegde waarde activiteit uit te voeren of omdat u extra capaciteit nodig heeft om aan de klantvraag te voldoen.

Vanzelfsprekend maakt u met uw leverancier afspraken over prijzen, de beschikbare capaciteit, levertijden en product specificaties. Maar daarnaast is het ook van groot belang om vast te leggen hoe u materialen aanlevert, hoe order- en voorraadgegevens worden gedeeld en welke (barcode) labelling er moet worden toegepast. Dus ook in dergelijke trajecten zal Supply Chain aan de tafel moeten zitten om een compleet pakket met afspraken te maken.